Wednesday 28 August 2013

Resepi Kek Coklat

Assalamualaikum and hello peoples..:)
Hari ni nak kongsi satu resepi kek coklat. Aku ambil resepi ni dalam majalah Masakan kat rumah. Resepi ni aku dah guna since I'm 12 years old(jangan buat muka terkejut. Memang aku start buat kek masa umur 12 tahun okay) dan tak pernah buat aku kecewa. Senang dan sedap. Cara pulak ikut keselesaan masing-masing. Kalau nak kukus boleh, nak bakar boleh. tapi aku lebih prefer bakar sebab masa yang diambil tu tak banyak dan sebab aku ni jenis yang malas. hehehe.. So, without wasting your and my time, jom tengok barang-barang yang diperlukan dan caranya.
Bahan-Bahan
125g Butter
1 1/4 cawan gula halus
1sudu kecil essen vanilla
3 biji telur(asing putih dan kuning)
1/3 cawan air
3/4 cawan tepung gandum
3/4 cawan tepung naik sendiri
3/4 cawan susu cair
3/4 cawan serbuk koko
Cara-Cara
1. Griskan loyang pembakar dengan marjerin dan tepung.
 2.Masukkan butter,gula halus dan essen vanilla ke dalam bekas. Putar sehingga kembang.
3.Masukkan kuning telur dan putar hingga kembang.
4. Masukkan air,tepung naik sendiri,tepung gandum,susu cair dan serbuk koko. Putar sehingga sebati.
5. Didalam bekas yang berasingan, putar putih telur telur sehingga berbuih dan masukkan ke dalam adunan kek. Putar sehingga sebati.
5. Masukkan adunan kek ke dalam loyang dan bakar pada suhu 150 celcius sampai masak.

     Okay,untuk topping coklat tu pulak, aku just ambil 2 sudu besar koko dan campur dengan susu pekat. Korang boleh adjust tahap kepekatan dia tu.. Yang kat bawah ni versi cair sikit topping kat atas tuu..:)
Pada yang nak cuba buat kek tu, try la buat. hehehe.. Oh yeahhh, cawan tu aku guna cawan yang muat 200ml air . Jangan pula korang guna cawan yang besau gedabak. Kang fail,salahkan aku pulak. NO no nooo..                                       
                                           
                               

That's all for this entry.Check It Out and Assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment